Na międzynarodowym salonie samochodowym w Genewie, w 1971 r. zaprezentowany został nowy pojazd marki Alpine. Był to model oznaczony A-310 i wygląderh zewnętrznym nadwozia różnił się znacznie od wytwarzanych dotychczas modeli 1300 i 1600. Był jakby luksusową wersją wcześniej opracowanych modeli.
Specjaliści dopatrywali się podobieństwa nowej Alpine A-310 do nadwozia samochodu Ferrari 365GTB 4 Daytona, opracowanego dwa lata wcześniej. Był to na pewno komplement dla konstruktorów A-310, ponieważ nadwozie włoskiego Ferrari uważane było wówczas za bardzo ładne.
Bliższe zapoznanie się z francuską A-310 pozwala na odnotowanie zasadniczych różnic w porównaniu z nadwoziem Ferrari. Przede wszystkim różnica dotyczy tylnej części nadwozia obu pojazdów.
Daytona miała spokojniej przeprowadzoną linię tylnej części nadwozia z wydłużonymi tylnymi bocznymi oknami, natomiast w A-310 tylna linia przebiega znacznie wyżej i boczne tylne okna są krótkie. Wynika to z tego, że samochód włoski miał silnik umieszczony z przodu, natomiast Alpine z tyłu. Stąd też wynika konieczność poprowadzenia wyżej tylnej linii nadwozia i w pierwszej wersji tego pojazdu, zastosowano pionową szybę tylną osłoniętą poprzecznymi, czarnymi użebrowaniami. Rozwiązanie to utrudniało kierowcy widoczność do tyłu.
Za bocznymi tylnymi oknami, w miejscu gdzie znajdują się w innych samochodach tylne słupki dachu, Alpine A-310 ma szczeliny, przez które wpada powietrze do przedziału silnika.
Cztery miesiące po oficjalnej prezentacji samochodu Alpine A-310, firma Renault zaprezentowała (w lipcu 1971 r.) nowy model samochodu oznaczony 17TS. Okazało się wówczas, że A-310 i 17 TS mają podobne nadwozia, zwłaszcza w tylnej części, pomimo tego, że te pojazdy różnią się umieszczeniem silnika. W 17TS silnik znajdował się z przodu i napędzał koła przednie.
Z podobieństwa nadwozi obu pojazdów można łatwo wyciągnąć wniosek, że nadwozia te opracował ten sam zespół konstruktorów.
Zabudowanie silnika w tylnej części samochodu Alpine A-310 spowodowało, że koło zapasowe oraz zbiornik paliwa o pojemności 58 I znalazły się z przodu. Takie rozmieszczenie ww. elementów ograniczyło do minimum możliwość przewożenia bagażu. Pojemność bagażnika była symboliczna-75 dm3.
Z przodu samochód miał charakterystyczny wygląd z sześcioma prostokątnymi lampa¬mi.
Wyposażenie wnętrza nadwozia wskazywało na luksusowy charakter pojazdu. Elektrycznie podnoszone szyby w drzwiach bocznych, bardzo bogate wyposażenie deski rozdzielczej, nie tylko w prędkościomierz i obrotomierz, ale także m.in. we wskaźnik ciśnienia oleju, wskaźnik temperatury cieczy chłodzącej silnik i temperatury oleju, amperomierz i inne.
Bardzo dokładnie pod względem anatomicznym opracowano przednie fotele. Poduszki foteli mają wgłębienia, podobnie jak wysokie oparcia, spełniające zadania także zagłówków.
W przeciwieństwie do wcześniej wytwarzanych samochodów marki Alpine, które miały tylko dwa miejsca siedzące, A-310 otrzymała także miejsce dla dwóch dodatkowych pasażerów. Miejsce to można rzeczywiście uznać za dodatkowe, gdyż nie zapewnia ono dostatecznej wygody jazdy-po prostu z tyłu jest mało miejsca.Dlatego w charakterystyce technicznej producent określa samochód jako 2+2, czyli przeznaczony do przewozu 2 dorosłych osób i np. 2 dzieci.
Do samochodu A-310 zastosowano źródło napędu stosowane w samochodach marki Renault typ 12 Gordini i 16TS.
Był to wówczas nowoczesny 4-cylindrowy, rzędowy silnik. Głowicę silnika i kadłub wykonano ze stopów lekkich, w kadłubie osadzono mokre tuleje cylindrowe, a wał korbowy podparto w 5 łożyskach. Od wału korbowego, za pośrednictwem dwurzędowego łańcucha, napędzany był wałek rozrządu, który ulokowano w górnej części kadłuba. Wałek rozrządu za pośrednictwem krótkich popychaczy steruje zaworami tworzącymi kąt rozwarcia 40°. W układzie zasilania zastosowano dwa poziome, dwugardzielowe gaźniki typu Weber.
Z pojemności skokowej silnika 1565 cm3 uzyskano moc 92 kW (125 KM) przy 6000 obr/min. Prędkość maksymalna pojazdu wynosiła według danych fabrycznych – 215 km/h.
W ciągu wielu lat produkcji silnik oraz samochód zmodernizowano.
Największą modernizację przeszedł pojazd w 1976 r. bowiem we wrześniu zademonstrowano Alpine oznaczoną A-310 V6. Wówczas wóz otrzymał widlasty, 6-cylindrowy silnik typ PRV, ten sam, który zbudowano dla wozów Renault 30, Peugeot 604 i Volvo 260. Silnik ten do dzisiaj jest źródłem napędowym samochodu A-310, a jego konstrukcja została omówiona w opisie samochodu Peugeot 604.
Obok silnika, z prawej strony znalazło się miejsce dla koła zapasowego. Dostęp do silnika możliwy jest po uniesieniu pokrywy tylnej ściany nadwozia, a także od wewnątrz nadwozia-po odchyleniu oparcia tylnego siedzenia.
Nadwozie w tylnej partii (od 1977 r.) zostało zmodernizowane. Zamiast małej szyby tylnej ustawionej pionowo i osłoniętej poprzecznymi żebrami, zastosowano większych rozmiarów szybę pochyloną tak, jak tylna ściana nadwozia, bez osłon żebrowych. Z tyłu dodano spoiler, a z przodu zmniejszono liczbę lamp reflektorów z 6 do 4.
Fotele przednie otrzymały jeszcze wygodniejszy kształt, a zbiornik paliwa większą pojemność, do 62 I.
Wprowadzone w 1976 r. zmiany konstrukcyjne w samochodzie Alpine A-310 spowodowały zwiększenie masy własnej pojazdu o ok. 200 kg, jednak silnik o większej, mocy zapewnił dobre własności ruchowe.
Alpine z 6-cylindrowym silnikiem rozpędza się do 100 km/h w ciągu 7,8 s. Dla porównania, samochód z silnikiem 4-cylindrowym prędkość tę osiągał w ciągu 8,7 s. Sportowy charakter pojazdu podkreśla środkowa konsola we wnętrzu nadwozia na której umieszczono krótką dźwignię zmiany biegów. Również sportowe jest koło kierownicy o odpowiedniej grubości, średnicy i kącie ustawienia.
Całe nadwozie samochodu wykonane jest z tworzywa sztucznego i jest samonośne w swojej zwartej budowie. Połączone jest z elementami podwozia w 6 podstawowych punktach. Elementy te, tj. silnik, zawieszenie, układ kierowniczy – połączone są za pośrednictwem belek kształtowych do ramy centralnej.
W 1971 r., a więc w okresie wprowadzania do produkcji samochodu A-310, firma Automobiles Alpine wytwarzała cztery modele samochodów, teraz pozostał tylko jeden-Alpine A-310 V6