Trudności paliwowe, które mocno odczuli posiadacze samochodów, zaczęły się w 1 973 r. Dyktowane przez arabskich producentów ropy ceny paliw wzrosły wtedy niemal na całym świecie. Wystąpienie trudności paliwowych nakazywało konstruktorom opracowywanie oszczędniejszych samochodów. Kryzys paliwowy ogarnął nie tylko Europę, ale również rynek Stanów Zjednoczonych.
Wielkie koncerny samochodowe USA musiały szybko reagować na nową sytuację. Wynikiem tego było podjęcie prac nad samochodami mniejszymi niż budowane dotychczas.
Amerykański koncern Chrysler Corporation postanowił zunifikować nowe pojazdy przeznaczone dla odbiorców w Stanach Zjednoczonych i w Europie.
Nowe, mniejsze samochody Chryslera zademonstrowano w 1977 r. Pierwszym był angielski Chrysler Sunbeam, w pięć miesięcy później, dnia 26 listopada 1 977 r. odbyła się prezentacja francuskiego wozu Simca Horizon, a za kilka dni, w grudniu tego samego roku pokazano dwa amerykańskie samochody: Dodge Omni i Plymouth Horizon.
Prezentacja nowych samochodów Chryslera nie wywołała w Europie tak dużego zainteresowania, na jakie oczekiwał producent. W Europie wytwarzany był już od 1974 r. świetny Volkswagen Golf i od roku 1976 nie mniej udany samochód – Ford Fiesta. Ukazanie się nowego francuskiego Chryslera potraktowano jako potwierdzenie słusznej koncepcji samochodu z przednim układem napędowym. Nowe samochody Chryslera miały większe znaczenie dla rynku USA. W tamtych warunkach Dodge Omni i Plymouth Horizon były małymi samochodami bardziej oszczędnymi niż inne amerykańskie wozy, a poza tym miały przedni układ napędowy, nie stosowany powszechnie w samochodach produkcji amerykańskiej.
Zainteresowanie europejskich fachowców nową rodziną małych wozów Chryslera koncentrowało się na wychwyceniu różnicy w konstrukcji pojazdów produkowanych w Europie i w Stanach Zjednoczonych.
Chrysler spieszył się z wprowadzeniem do sprzedaży nowej rodziny samochodów. Świadczy o tym wykorzystanie wielu zespołów podwozia pochodzących z pojazdów wcześniej już wytwarzanych. Tak np. francuska Simca Horizon otrzymała silniki stosowane w samochodach: Simca 1100 i Simca 1307/1308. Również zawieszenie kół Simki Horizon pochodzi ze wspomnianych wyżej modeli. Przednie zawieszenie przeniesiono z produkowanej przez 10 lat Simki 1100. Z tyłu natomiast Horizon ma zawieszenie przeniesione z większych wozów-Simki 1307/1308.
Małe Chryslery amerykańskie mają podwozie rozwiązane odmiennie niż wozy europejskie. Z przodu zastosowano zawieszenie z kolumnami typu Mac Pherson, płaski zbiornik paliwa o pojemności 49 I umieszczony w bezpiecznym miejscu, przed osią tylną samochodu, w przeciwieństwie do zbiornika paliwa wozów europejskich, który znajduje się za osią tylną i jest bardziej narażony na zgniecenie w razie uderzenia samochodu od tyłu. Pojemność zbiornika paliwa Simki Horizon jest mniejsza o 2 I, kształt zbiornika jest inny, mniej płaski.
Aby skierować uwagę fachowców na Simkę Horizon, producenci zdecydowali się na szerokie wprowadzenie elektroniki. Wystawiony w paryskim salonie samochodowym w październiku 1978 r. pojazd wyposażony został w komputer pokładowy. W deskę rozdzielczą samochodu wbudowano skrzyneczkę o prostokątnej powierzchni czołowej, zawierającej dwa rzędy przełączników oraz elektroniczny wskaźnik cyfrowy. Przyciskając odpowiednie przełączniki można odczytać na wskaźniku cyfrowym: dokładny czas, czas pracy silnika liczony od wybranego momentu, np. od rozpoczęcia jazdy, również od wybranego momentu przebytą drogę oraz ilość zużytego paliwa, a także średnią prędkość jazdy i zużycie paliwa na jednostkę przebytej drogi w 1/100 km. Wyświetlane dane otrzymywane są z sygnałów od dwóch czujników: przepływu paliwa oraz przebytej drogi, a także od własnego komputerowego zegara kwarcowego. Po odpowiednim skojarzeniu tych sygnałów otrzymujemy wynik przeliczenia komputera na wskaźniku cyfrowym. „Komputer pokładowy” ma również pamięć. Zebrane dane mogą być przechowywane przez wiele dni. Aby przechować wynik obliczeń komputera, akumulator samochodu nie może być odłączony od instalacji elektrycznej, a także napięcie akumulatora nie może się obniżyć poniżej 6 V. Podobne elektroniczne urządzenia zliczające stosowane były dotychczas, jako dodatkowe wyposażenie samochodów sportowych. Jest ono przydatne kierowcy, ale bardzo kosztowne i z powodzeniem można bez niego się obyć. Zastosowanie „komputera pokładowego” w małym samochodzie Chryslera, i to w wykonaniu seryjnym, jest dowodem postępującego rozwoju elektroniki, a tym samym
znacznego obniżenia kosztów produkcji urządzeń elektronicznych stosowanych do samochodu. Podkreślając zmniejszenie kosztów wytwarzania urządzeń elektronicznych warto jednak zaznaczyć, że omawiany „komputer pokładowy” zastosowano tylko w jednej odmianie samochodu Horizon oznaczonej SX, pozostałe odmiany, a było ich we Francji cztery, nie miały komputera.
Chrysler Horizon, jak już wcześniej wspomniano, budowany był we Francji w pięciu odmianach. Stosowano silniki o pojemności skokowej 1118 cm3 i 1442 cm3, a jednakże silnik o większej pojemności miał moc zróżnicowaną zależnie od odmiany. Wszystkie francuskie wozy miały nadwozia 4-drzwiowe z piątymi drzwiami tylnymi otwieranymi do góry. Aby utrzymać właściwą sztywność nadwozia, tylne drzwi mają dolną krawędź dość wysoko, biegnącą na tej samej wysokości, co klamki drzwi bocznych.
Oprócz Francji i Stanów Zjednoczonych, samochody rodziny nazwywanej Horizon budowała również Wielka Brytania. Nosiły one nazwę dawnej firmy angielskiej Sunbeam, należącej do amerykańskiego koncernu Chrysler Corporation. Produkowano samochody z silnikami o pojemności skokowej 928, 1295, 1598 i 2172 cm3. Ten ostatni silnik pochodził z innej firmy angielskiej Lotus, stąd nazwa wozu Sunbeam-Lotus. Samochody angielskie budowano w 3-drzwiowej wersji nadwoziowej i z klasycznym rozmieszczeniem elementów układu napędowego, czyli silnik z przodu, a napędzane koła tylne.
Od kilku lat budowane w Europie samochody amerykańskiego Chryslera sprzedawane są pod nazwą firmową Talbot. Wytwarzane są we Francji, Wielkiej Brytanii i w Hiszpanii. W 1983 r wytwarzano łącznie w trzech wymienionych krajach 7 odmian samochodów Horizon, w tym dwie z silnikami wysokoprężnymi.
Krótka ocena samochodów rodziny Horizon może się sprowadzać do podkreślenia zalet: dobra stateczność w ruchu, dobre wykonanie, uniwersalność nadwozia-po złożeniu tylnych siedzeń możliwość przewożenia dużych bagaży. Wadą jest dość duża masa własna samochodu, która ma bezpośredni wpływ na jego dynamikę. Horizon LS rozpędza się do prędkości 100 km/h w ciągu 1 6,9 s