Najbardziej oryginalnymi konstrukcjami wśród samochodów produkowanych we Francji są wozy Citroena. Natomiast firma Peugeot znana była z produkcji samochodów wyróżniających się solidnością wykonania i z rozwagą opracowanych rozwiązaniach konstrukcyjnych. Peugeot ostrożnie przyjmował najnowsze tendencje w budowie samo¬chodów. Nazywano wozy Peugeota „francuskimi Mercedesami”. Od tamtej pory nawet u Mercedesa zaszła zmiany, dlatego trudno się dziwić, że lew-symbol firmy Peugeot, pokazał pazury.
Prezentacja nowego samochodu oznaczonego 205 odbyła się w lutym 1983 r. Przygotowywano produkcję nowego pojazdu długo. Prace nad tym pojazdem oznaczonym roboczo M24 prowadzono od 1 977 r. Wydano około 1,2 miliarda franków, połowę tej sumy przeznaczono na inwestycje technologiczne w nowoczesnym zakładzie, mieszczącym się yv Mulhouse. Druga połowa kosztów, to prace konstrukcyjne i badawcze. Przy opracowywaniu nowego Peugeota wykorzystano doświadczenia zdobyte z prac nad konstrukcją eksperymentalnego tzw. ekonomicznego samochodu – Peugeot VERA. Wykorzystano przede wszystkim doświadczenia z konstrukcji zawieszenia tylnego i nadwozia. Ten drugi, bardzo ważny zespół samochodu opracowano przy wydatnej pomocy specjalistycznej firmy włoskiej Pininfarina. Włoscy styliści potrafią opracowywać nie tylko ładne nadwozia, ale również uwzględniać aerodynamikę bryły nadwozia. Pod względem aerodynamicznym Peugeot 205 dorównuje swoim konkurentom, legitymuje się współczynnikiem Cx = 0,35; dla porównania Fiat Uno ma Cx = 0,34, a Opel Cor¬sa-0,36. Patrząc na Peugeota 205 od razu dostrzegamy nisko pochyloną maskę silnika. Jest to bardzo korzystne ukształtowanie nadwozia; poza tym na zmniejszenie oporów powietrza wpływa kształt pochylonej przedniej ściany z wkomponowanym – mało odstającym zderzakiem, pod którym znajduje się spoiler osłaniający spód pojazdu i zapobiegający przed zawirowaniami przepływającego dołem powietrza. Dostrzec można również, że trzy poziome żebra pomiędzy reflektorami przednimi, kierujące wlot powietrza do przedziału silnika wzorowane są na podobnych rozwiązaniach stosowanych wcześniej w samochodach marki Ford. Wlot powietrza do chłodnicy znajduje się również pod zderzakiem przednim. Bardzo korzystnie pod względem aerodynamicznym ukształto-wane są boczne ściany nadwozia modelu 205, włącznie z przejściem w „płaszczyznę” dachu – tradycyjne rynienki do spływu wody zostały zastąpione odpowiednim ukształto-waniem dachu. Na kołach zakładane są seryjnie osłony aerodynamiczne.
Nadwozie wykonane jest z blach o różnej grubości, od 0,7 do 3 mm. Zróżnicowanie grubości blachy wynika z doświadczeń uzyskanych przy budowie wspomnianego, eksperymentalnego wozu VERA.
Nadwozie współczesnego samochodu jest konstrukcją samonośną, musi mieć zdolność przenoszenia różnych obciążeń, musi skutecznie chronić jadących w razie wypadku, a przy tym powinno być lekkie. Zadania te spełnia nadwozie Peugeota 205. Przez odpowiednie ukształtowanie blach uzyskano sztywność i wytrzymałość nadwozia.
Zwłaszcza jego przednia część spełnia ważna funkcję-ma stopniowana sztywność, celem zmniejszenia skutków zderzenia, a jednocześnie przenosi obciążenia wynikające z mocowania przedniego układu napędowego. Również ważnym elementem nośnym nadwozia jest podłoga, do której mocowane są słupki dachu o dużej sztywności. Nadwozie (bez wyposażenia) samochodu 205 ma masę 194 kg, to niewiele w stosunku do masy własnej pojazdu. Zmniejszenie masy nadwozia było możliwe właśnie przez odpowiednie ukształtowanie blach, a przy tym zdołano zmniejszyć liczbę drogich głęboko tłoczonych elementów, które w sumie ważą zaledwie 8 kg.
Do szkieletu nośnego nadwozia mocowane są śrubami, a więc łatwe są do demonta¬żu-przednie błotniki, pokrywa (maska) komory silnika, boczne drzwi oraz tylna ściana, która jest faktycznie tylnymi drzwiami.
Wprowadzając do produkcji Peugeota 205, wprowadzono na rynek niejeden model, lecz całą gamę pojazdów, na którą składają się: cztery wersje silników (o poj. skokowej 954, 1124 i 1360 cm3-ten ostatni w dwóch wersjach mocy) i pięć wersji wyposażenia nadwozia. Wersje te oznaczone są: 205 (wersja nazywana standard), 205 GL, 205 GR, 205 SR i 205 GT. Silniki mają wspólne cechy konstrukcyjne. Ustawione są poprzecznie z przodu, mają głowice i bloki cylindrowe wykonane ze stopów lekkich, wał korbowy • podparty jest w 5 łożyskach i napędza za pośrednictwem łańcucha wałek rozrządu umieszczony w głowicy. Wszystkie silniki mają tranzystorowy, bezstykowy układ zapłonowy. Dalsze wspólne cechy dotyczą układu przeniesienia napędu. Skrzynia biegów i przekładnia główna znajdują się we wspólnej obudowie Zespoły te umieszczono poniżej osi wału korbowego. Aby układ napędowy nie był wysoki, silnik pochylony jest pod dużym kątem-72° do tyłu. Tak znaczne pochylenie silnika umożliwiło nisko poprowadzenie przedniej linii nadwozia.
Jednostki napędowe stosowane w samochodzie Peugeot 205 znane są z wcześniej wytwarzanych pojazdów, np. znajdującego się już ponad 10 lat w produkcji Peugeota 104. Dynamika nowego Peugeota 205 oraz zużycie paliwa zależne są od zastosowanego silnika. Pojazd z silnikiem 954 cm3 rozpędza się do 100 km/h w ciągu 1 8,8 s, natomiast z silnikiem o pojemności 1 360 cm3 i największej mocy, prędkość tę uzyskuje w ciągu
11,6 s.
Różnice występują w wyposażeniu poszczególnych wersji nadwozia. Tylko wersja GT ma np. obrotomierz, zagłówki przy oparciach przednich foteli mają tylko wersje GR, SR i GT, za dopłatą można w wersjach SR i GT otrzymać elektryczne podnośniki szyb w drzwiach przednich. Z wyjątkiem wersji standard i GL pozostałe mają dokładne wygłuszenie wnętrza nadwozia, m.in. za pomocą wykładzin z pianki poliuretanowej.
Szerokie tylne drzwi unoszone do góry ułatwiają wkładanie bagaży. Te większe bagaże można przewozić dopiero po złożeniu tylnego siedzenia, gdyż pojemność bagażnika zwiększa się wówczas z 21 6 do 564 dm3. Składanie tylnego siedzenia jest rozwiązane różnie, zależnie od wersji pojazdu. Wersje standard i GL mają pochylane do przodu całe oparcie tak, że jego tylna strona tworzy podłogę bagażnika natomiast wersje: GR, SR i GT mają tylne siedzenie dzielone na dwie części. Można np. złożyć tylko jedną część
siedzenia, wówczas obok siedzącej z tyłu jednej osoby można przewozić przedmioty o znacznej długości – 129 cm.
Na zakończenie opisu nadwozia Peugeota 205 warto wspomnieć o zabezpieczeniu antykorozyjnym. Blachy nadwozia zabezpieczone są najnowszymi metodami (gruntowa-nie w kąpieli kataforetycznej), wiele z nich jest nawet ocynkowanych. Spodnia część nadwozia dodatkowo pokryta jest warstwą masy ochronnej (PVC). Wyjątkowa staran¬ność z jaką wykonuje się seryjnie zabezpieczenie przed korozją pozwoliła firmie na udzielanie 6-letniej gwarancji na nadwozie.
Oprócz konstrukcji nadwozia, również zawieszenie tylne opracowano wzorując się na rozwiązaniach z doświadczalnego samochodu VERA. Zawieszenie to ma oryginalną konstrukcję. Składa się z rurowej belki poprzecznej połączonej z wahaczami podłużnymi. W pobliżu wahaczy mocowane są amortyzatory, które zajmują prawie leżącą pozycję. Dwa poprzeczne drążki skrętne o średnicy około 18 mm ułożono równolegle przy rurowej belce, spełniają one zadania elementów resorujących. Drążek stabilizatora umieszczono wewnątrz belki poprzecznej. Wszystkie elementy zawieszenia tworzą bardzo zwartą konstrukcję, którą łatwo można montować poza pojazdem. Przy tym zawieszenie jest niskie, zajmuje tyle miejsca, ile potrzeba do połączenia wspólną osią obu kół tylnych, tym samym podłoga tylnej części nadwozia – bagażnika, może być płaska
Najnowsze komentarze