Od wielu lat firma Citroen była wyłącznym dostarczycielem reprezentacyjnych, prestiżo-wych wozów francuskiego przemysłu samochodowego. Sprawa jest dość istotna, gdyż francuscy dostojnicy, włącznie z prezydentem Republiki, zwykli jeździć samochodami z francuskich fabryk.
Peugeot pozazdrościł Citroenowi reprezentacyjnych wozów i w 1975 r. wyprodukował również pojazd o podobnym przeznaczeniu. Nie odebrał jednak przewodniej pozycji Citroenowi. Francuski prezydent nadal jeździ Citroenem, ale w kolumnie jadących dostojników są także Peugeoty 604. Pozycja „pierwszego” nie została odebrana Citroenowi we Francji, za to Peugeot 604 eksportowany jest do wielu krajów.
Jeśli uwzględnić, że Citroena w specjalnym, reprezentacyjnym wykonaniu wytwarzano raczej na zamówienie, to Peugeot 604 stał się jedynym reprezentacyjnym wozem francuskim seryjnie wykonywanym, a więc dostępnym w ogólnej sprzedaży.
Wiosną 1975 r. wszedł do produkcji inny duży samochód francuski – Renault 30, ale nie mógł konkurować z Peugeotem, ze względu na mniej elegancką sylwetkę nadwozia. Zresztą R30 nie został zbudowany z przeznaczeniem do celów reprezentacyjnych. Oba pojazdy – Peugeot 604 i Renault 30-mają ten sam 6-cylindrowy, widlasty silnik wytwarzany przez firmę Societś Franco-Suedoise des Moteurs PRV. Silnik ten został zbudowany w wyniku współpracy trzech firm samochodowych: Peugeot, Renault i Volvo, stąd właśnie skrót literowy PRV.
Oprócz wspomnianych wyżej dwóch pojazdów 6-cylindrowa jednostka znalazła zasto¬
sowanie w szwedzkich samochodach Volvo 264 oraz w Peugeotach 504 coupe i kabriolet.
Opracowanie i produkcja dużego, 6-cylindrowego silnika, to kosztowne przedsięwzięcie, stąd właśnie wynika porozumienie trzech dużych firm europejskich. Zwiększenie serii produkcyjnej prowadzi do zmniejszenia kosztów wytwarzania. Partnerów nie zniechęciła potrzeba produkowania silnika dla wozów z napędem kół tylnych (Peugeot i Volvo) i przednionapędowych (R30).
Widlasty silnik Peugeota 604 ma blok cylindrów oraz głowice wykonane ze stopów lekkich. W rozchylone pod kątem 90° widły bloku cylindrowego wstawione są mokre tuleje cylindrowe. Dwa wałki rozrządcze, po jednym dla każdego rzędu cylindrów, znajdują się w głowicach i zakończone są kołami łańcuchowymi o dużych średnicach. Koła łańcuchowe odbierają za pomocą jednorzędowych łańcuchów napęd od wału korbowego. Podobnie, jak blok cylindrów, zawory dla każdego cylindra ustawione są pod kątem. W układzie zasilania znajdują się dwa gaźniki Solex: typ 34TBIA – jednogardzielowy i typ 35CEEI – dwugardzielowy. Oba gaźniki umieszczone są w widłach silnika, nad wałem korbowym. Od wału korbowego paskiem klinowym przenoszony jest napęd na wentyla¬tor, który ma sześć łopatek o dużych wymiarach. Cały silnik o zwartej masywnej budowie, waży tylko 150 kg, co wynika z zastosowania stopów lekkich.
Oprócz wozu oznaczonego SL, mającego silnik zasilany dwoma gaźnikami, od 1977 r. produkowany jest samochód 604 Tl napędzany tym samym silnikiem, ale z wtryskiem paliwa systemu Bosch.
Zwolennicy Peugeota 604 mają jeszcze jedną jednostkę napędową do wyboru. Jest to 4-cylindrowy, wysokoprężny silnik o pojemności skokowej 2304 cm3 z doładowaniem,
rozwijający moc 58,8 kW (80 KM) przy 41 50 obr/min. Wyposażony w dieslowski silnik Peugeot 604 ma niższe osiągi dynamiczne niż z silnikiem benzynowym. Prędkość 100 km/h osiąga dopiero po 17,5 s rozpędzania. Zużycie paliwa przy prędkości 120 km/h wynosi 8,6 I na 100 km.
Moment obrotowy z silnika przekazywany jest za pośrednictwem sprzęgła z hydraulicz-nym sterowaniem na czterostopniową lub pięciostopniową, całkowicie synchronizowaną skrzynię biegów o doskonale dobranych przełożeniach. Za dopłatą można otrzymać automatyczną skrzynię biegów produkowaną w strasburskiej filii amerykańskiego koncernu General Motors. Ze skrzyni biegów moment przenoszony jest długim wałem napędowym poprowadzonym w rurowej sztywnej osłonie do przekładni głównej. Do przekładni głównej podłączone są wahliwie za pomocą przegubów równobieżnych dwie półosie napędowe kół jezdnych.
Zarówno przy przednich, jak i przy tylnych kołach są hamulce tarczowe z dwoma obwodami uruchamiającymi. Jeden obwód połączony jest z hamulcami czterech kół, a drugi niezależnie uruchamia hamulce kół przednich. Przednie hamulce mają wentylowane tarcze dla lepszego odprowadzenia ciepła, natomiast na hamulce kół tylnych działa regulator siły hamowania. Układ hamulcowy ma urządzenia wspomagające. Konstrukto¬rzy przy opracowaniu układu hamulcowego wykazali dużą dbałość, mając na względzie znaczną masę pojazdu, a także możliwość uzyskiwania wysokich prędkości jazdy. Dynamika Peugeota 604 pomimo dużej masy własnej jest dobra. Wóz wyposażony w silnik w wtryskiem paliwa rozpędza się do 100 km/h w ciągu 10,4 s.
Wśród wielu zalet przypisywanych Peugeotowi 604 trzeba na pierwszym miejscu wymienić komfort jazdy. Składają się nań: dobrze opracowane zawieszenia przednich i tylnych kół, wygodne siedzenia, także dla pasażerów jadących z tyłu, i przestronne wnętrze. Inne zalety wozu – to skuteczne hamulce i doskonała skrzynka biegów, zarówno w zakresie doboru przełożeń, jak i synchronizacji.
Luksusowy charakter Peugeota 604 wynika z opracowania wnętrza nadwozia. Jest ono przede wszystkim przestronne, szerokość wnętrza wynosi 147 cm. Siedzenia przednie indywidualne mają szerokość 60 cm, śą dobrze ukształtowane, mają odpowiednią miękkość, duży zakres regulacji wzdłużnej (do 1 8 cm), regulację kąta pochylenia oparcia oraz przy oparciu foteli seryjnie montowane zagłówki. Duża szerokość oparcia tylnego siedzenia (144 cm) umożliwia swobodną jazdę trzem osobom nawet w dłuższej podróży. Tapicerka siedzeń wykonana jest z weluru.
Szyby w drzwiach są unoszone elektrycznie, również elektrycznie otwierany jest fragment dachu. Wyłożona miękkimi tworzywami, pochłaniającymi energię uderzenia deska rozdzielcza prostokątnym obramowaniu mieści trzy kołowe wskaźniki. Są to: obrotomierz skalowany do 8000 obr/min, prędkościomierz z sumarycznym licznikiem kilometrów i licznikiem km przebiegu dziennego oraz zegar. Inne wskaźniki w postaci lampek kontrolnych umieszczono przy bocznych krawędziach obramowania. Wśród wskaźników znajduje się lampka sygnalizująca uszkodzenie hamulców. Koło kierownicy jest umieszczone blisko deski rozdzielczej, nie zmieściły się przy kolumnie kierownicy dźwigniowe przełączniki świateł i kierunkowskazów – umieszczono je w desce rozdzielczej. Na całej szerokości przegrody czołowej umieszczone są 4 duże otwory wentylacyjne, a w dolnej części tej przegrody jeszcze następne 4 otwory. Otworami tymi można wprowadzać do wnętrza nadwozia zimne i podgrzane od silnika powietrze. Szybką wymianę powietrza we wnętrzu uzyskuje się po włączeniu dmuchawy, której elektryczny wentylator jest głośny w czasie pracy. Niewygodnie, bo z lewej strony kierownicy, umieszczona jest stacyjka. Trzeba się do tego przyzwyczaić, gdyż w większości pojazdów stacyjki montowane są z prawej strony kierownicy.
Obciążenie użyteczne samochodu jest bardzo duże, wynosi aż 550 kg. Wynika z tego, że oprócz 5 osób można Peugeotem 604 przewozić prawie 200 kg bagażu. Duża jest pojemność bagażnika – 440 dm3. Do użytecznej objętości bagażnika nie wliczono miejsca, które zajmuje schowane w pokrowcu i ustawione przy prawej ścianie bagażnika koło zapasowe.
W bezpiecznym miejscu, za siedzeniem tylnym pod podłogą, poprzecznie umieszczony jest zbiornik paliwa o pojemności 70 I.
Najnowsze komentarze