Rodzina, której nazwisko nosi firma, pochodzi z XVIII w. Na początku XIX w. istniały już zakłady mechaniczne założone przez rodzinę Peugeotów w miejscowości Herimoncourt, natomiast dwaj bracia stryjeczni Armand i Eugene w nowej firmie – „Les Fils de Peugeot Freres”, czyli „Synowie braci Peugeot”, rozpoczęli w 1885 r. produkcję rowerów.
Pierwszy samochód Peugeot wyposażony w silnik parowy skonstruowany przez Leona Serpolleta powstał w 1889, a od 1891 r. rozpoczęto budowę samochodów z silnikami benzyno-wymi Daimlera.
W 1912 r. powstała nowa fabryka w Sochaux, która rok później rozpoczęła produkcję słynnego, małego samochodu o nazwie Bebe (dzidziuś). Samochód ten skonstruował dla Peugeota Ettore Bugatti. Po zaprzestaniu produkcji Bebe, koncepcja konstrukcyjna tego wozu stosowana była po I wojnie świato¬wej. Od 1921 do 1931 r. wytwarzano bowiem małe samo¬chody o nazwie Ouadrilette, łącznie wyprodukowano ponad 94 tysiące egzemplarzy tych pojazdów.
Firma Peugeot od 1929 r. oznacza swoje pojazdy trzycyfrową liczbą z zerem w środku. Przyczyniła się do spopularyzowania silnika wysokoprężnego, jako źródła napędu samochodów osobowych. Silnik taki otrzymał w 1959 r. produkowany seryjnie Peugeot 403, w 1963 r.-Peugeot 404, a w 1967 r. rozpoczęto seryjną produkcję najmniejszego wówczas silnika Diesla stosowanego do napędu samochodu – model 204. Samochody marki Peugeot nazywano francuskimi Mercedesa¬mi. Sprawdzianem niezawodności pojazdów tej firmy była największa ilość zwycięstw w najtrudniejszym rajdzie świata, afrykańskim „Safari”.
Wytwórnia Peugeot jest pierwszą firmą francuską, która zasto-sowała w seryjnym samochodzie (model-204) przedni układ napędowy z silnikiem ustawionym poprzecznie.
Obecnie Peugeot tworzy wraz z Citroenem i Talbotem drugi po Renault, największy koncern samochodowy we Francji.