Wszystkie modele samochodów osobowych produkowanych przez państwową firmę Renault mają przedni układ napędowy. Można by również wymienić inną wspólną cechę wozów Renault, a mianowicie uniwersalne nadwozie kombi – limuzyna z tylnymi drzwiami, gdyby nie przysłowiowe wyjątki od reguły. Tymi wyjątkami były lub są: produkowany w latach 1969-1980 Renault 12 i przedstawiany obecnie Renault 18, który wszedł do produkcji w 1978 r. Nadwozia obu tych samochodów zbudowano podobnie, z oddzielonym od części pasażerskiej bagażnikiem, zresztą sylwetki ich są bardzo zbliżone, zwłaszcza w rzucie bocznym – silnie opadająca ku przodowi linia maski silnika, pochylony również ku przodowi dach pojazdu i odwrotnie, do tyłu pochylona linia bagażnika. Do budowy nadwozia R-18 wykorzystano płytę podłogową z R-1 2. Identyczny jest rozstaw osi w obu pojazdach. Jednak szerokość nowego pojazdu jest większa niż R-12. Dużo więcej jest miejsca wewnątrz nadwozia R-18. Zewnętrzne podobieństwo R-18 do starszego o prawie 10 lat R-12 może budzić przypuszczenie, że mamy do czynienia z pojazdem mato nowoczesnym. Ale tak nie jest, choć trzeba przyznać, że nadwozie R-18 nie jest wybitnym dziełem firmy Renault. Kształt nadwozia R-18 jest jednak korzystny pod względem aerodynamicznym-współczynnik oporu powietrza jest niski i wynosi 0,37. Duża szyba przednia ułatwia obserwację drogi przed samochodem. Dość nisko przebiega dolna krawędź okien bocznych, natomiast dolna krawędź tylnego okna znajduje się wysoko, co utrudnia kierowcy obserwację drogi w czasie jazdy do tyłu.
Trzeba podkreślić umiarfrancuskich konstruktorów w zdobieniu zewnętrznym. Elegancka sylwetka pojazdu nie musi „kapać” chromem, dlatego obwód bocznych okien pokryty jest matową czernią, a boczna listwa chroniąca nadwozie przed drobnymi uszkodzeniami oraz wkładki zderzaków przedniego i tylnego są wykonane z czarnej gumy. Krata ozdobna wlotu powietrza do komory silnika jest również czarna.
Wnętrze nadwozia wyposażono nowocześnie, uwzględniając bezpieczeństwo i wygodę jazdy. Fotele przednie, jak we wszystkich wozach Renault, są bardzo wygodne, dobrze ukształtowane i miękkie, mają dołączone, jako wyposażenie seryjne samochodu, zagłówki chroniące głowy i szyje jadących, w czasie zderzenia od tyłu. Obicia tapicerskie siedzeń wykonane są z przyjemnego, syntetycznego materiału. Oparcia przednich siedzeń można pochylać o dowolny kąt aż do pozycji poziomej uzyskując miejsce do leżenia. Ponadto duży jest tzw. skok przednich foteli, czyli możliwość regulacji wzdłuż nadwozia. Wynosi on aż 18 cm. Standardowe wyposażenie pojazdu stanowią bezwładnościowe pasy bezpieczeństwa o znacznej szerokości – 60 mm. W innych pojazdach najczęściej stosowane są pasy o szerokości 50 mm. Miejsce kierowcy jest bardzo wygodne, ale siedzi się tak nisko, że nawet osoba średniego wzrostu nie widzi na bliską odległość drogi przed pojazdem.
Oprócz wspomnianych pasów bezpieczeństwa Renault 18 ma wiele innych elementów opracowanych dla zapewnienia bezpieczeństwa podczas jazdy. Wszystkie konstruowane w ostatnich latach samochody osobowe mają tzw. stopniowaną sztywność nadwozia. Mocna, sztywna część pasażerska nie ulega zgniotowi w razie zderzenia. Energię uderzenia przejmuje przednia lub tylna część pojazdu, ulegając przewidzianej konstruk¬cyjnie deformacji. Bezpiecznie za ścianą oparcia tylnego siedzenia, umieszczony jest zbiornik paliwa, a np. wewnętrzne lusterko wsteczne po prostu przyklejone jest do szyby przedniej i łatwo odpada w razie uderzenia głową, nie raniąc jadących. Samochód jest stateczny w ruchu, lecz miękkie zawieszenie powoduje znaczne przechyły nadwozia na zakrętach. Trzeba uważnie prowadzić pojazd na zakrętach jeszcze z innego powodu. Po „wyjściu” z zakrętu, koło kierownicy tak szybko samoczynnie powraca do pierwotnej pozycji, że trzeba je po prostu zatrzymać ręką, aby koła jezdne samochodu nie zmieniły obranego toru jazdy. Miękkie zawieszenie reaguje na obciążenie pojazdu, zmniejszając znacznie prześwit aż do wystąpienia wleczenia fartuchów przeciwbłotnych po nawierz¬chni drogi.
Duża jest objętość bagażnika ok. 400 dm3. Koło zapasowe umieszczono pod podłogą bagażnika, na zewnątrz. Wyjmuje się je po naciśnięciu przycisku znajdującego się pod tylnym zderzakiem. Nie trzeba więc opróżniać bagażnika celem wyjęcia koła zapasowe¬go.
Warto jeszcze odnotować, że samochód wyposażony jest seryjnie w antenę radiową oraz głośniki umieszczone w przednich drzwiach, natomiast radio można otrzymać za dopłatą.
Nie ma w przednich drzwiach korbek podnośnika szyb, gdyż sterowane są one elektrycznie z miejsca kierowcy. Jeszcze jedną nowość, zresztą bardzo przyjemną, spotykamy w drzwiach przednich, tych od strony kierowcy: obok weyynętrznej płaskiej klamki znajduje się pokrętło do regulacji ustawienia lusterka zewnętrznego.
Renault 18 wytwarzany był w 1984 r. w odmianach oznaczonych literami: TL, GTL, GTX, TD i GTD oraz Turbo. Odmiany te różnią się od siebie wyposażeniem oraz zastosowaniem silnika.
Stosowane są trzy silniki znane z samochodów R12, R5 i R16. Mają one różną pojemność skokową: 1347 cm3 stosowany jest do odmiany wozu TL, 1647 cm3 do GTL i 1 565 cm3 z doładowaniem ma pojazd R18 Turbo. Konstrukcja tych silników jest podobna. Są one 4-cylindrowe rzędowe, z wstawianymi mokrymi tulejami cylindrowymi. Wałki rozrządu mają umieszczone w bloku. Odbierają one napęd za pomocą łańcucha od wału korbowego, osadzonego w 5 łożyskach głównych. Głowice silników wykonane są ze stopów lekkich. Wozy GTX, TD i GTD mają silniki o innej konstrukcji. Silniki te napędzały samochody Renault 20. Są to jednostki nowocześniejsze od trzech silników wymienio¬nych wyżej, mają wałki rozrządu umieszczone w głowicy i napędzane od wału korbowego, za pomocą paska zębatego. R18GTX ma silnik benzynowy o pojemności 1995 cm3, natomiast R18TD i R18GTD mają silniki wysokoprężne o pojemności skokowej 2068 cm3. Jest jeszcze wersja silnika wysokoprężnego,z doładowaniem.
Oprócz całej gamy silników klient ma do wyboru dwie mechaniczne skrzynie biegów – cztero i pięciobiegową oraz skrzynię automatyczną.
Automatyczna skrzynia ułatwia sterowanie pojazdem, za które trzeba jednak płacić nieco zwiększonym zużyciem paliwa. A korzyści ze stosowania 5 zamiast 4 przełożeń do jazdy w przód są bardzo istotne w obecnej chwili-zmniejszenie zużycia paliwa.
Rozpędzanie samochodu wyposażonego w 4 lub 5 przełożeń jest podobne. Gdy już rozpędzimy pojazd do zamierzonej prędkości i włączymy 5 przełożenie (w skrzyni 5 przekładniowej), wówczas spadają obroty silnika. Silnik pracuje bardziej ekonomicznie, gdyż jest mniej wysilony. Oto wyniki pomiarów porównawczych samochodu R18TL na podstaw.ie danych fabrycznych: przy prędkości 90 km/h samochód ze skrzynią 4- biegową zużywa 5,7 1/100 km, z 5-biegową-5,5 1/100 km. Oprócz zmniejszonego zużycia paliwa jeszcze jedną mamy korzyść ze stosowania 5-biegów, a mianowicie – bar¬dziej cichą pracę silnika, którego wał korbowy obraca się z mniejszą prędkością. 1 Najbardziej ekonomiczny w zużyciu paliwa jest samochód 18GTD ze skrzynią 5-biegową i z silnikiem Diesla; zużywa przy prędkości 90 km/h tylko 4,7 1/100 km, natomiast najbardziej dynamiczną odmianą Renault 18 jest Turbo. Prędkość maksymalna tego pojazdu wynosi 195 km/h, a czas rozpędzania do 100 km/h – 10 s.
Od 1979 r. wytwarzana jest wersja nadwoziowa kombi R18, która w 1983 r. ma napęd nie tylko na jedną przednią oś, ale także na dwie osie.