W 1961 r. wszedł do produkcji samochód, który rozpoczął nowy etap w konstrukcji pojazdów firmy Renault. Tym pojazdem był model R-4, pierwszy samochód Renault z przednim układem napędowym.
Renault 4 zastąpił produkowany od 1 947 r. model 4CV, którego silnik został zresztą wykorzystany w tym nowym modelu po przeniesieniu go z tyłu (4CV) na przód. W momencie wprowadzenia do produkcji Renault 4 miał silnik o pojemności 747 cm3 i 3-biegową skrzynkę przekładniową. Była także wytwarzana wersja z silnikiem 600 cm3 nosząca oznaczenie R-3.
W ciągu wielu lat produkcji Renault 4 ulegał stałej modernizacji. Nie były to duże zmiany, lecz raczej usprawnienia techniczne. Najistotniejszą zmianą była modernizacja doprowa¬dzająca do zwiększenia pojemności skokowej i mocy silnika.
Samochód ma ciekawie rozmieszczone elementy układu napędowego. Najbardziej wysunięta do przodu jest skrzynia biegów, która znajduje się przed osią przednią, w osi kół pojazdu jest oczywiście przekładnia główna, a za osią sprzęgło i silnik. Napęd z silnika przenoszony jest przez długi wałek sprzęgłowy, przechodzący nad przekładnią główną, do skrzyni biegów, a następnie do przekładni głównej. Silnik R-4 to znana jednostka napędowa nie tylko z modelu 4CV, ale również z Dauphine. Jego kadłub odlany jest z żeliwa, tuleje cylindrowe mokre, wstawiane, wał korbowy podparty na 3 łożyskach, głowica silnika wykonana ze stopów lekkich. Silnik ma bardzo długi skok tłoków w porównaniu z ich średnicą.
Najnowsze komentarze